Gabriela Karásková
Ing. Gabriela Karásková – v E-Consultingu jsem vyrostla s dětmi, oni do školy a já v manažerku účetního oddělení.
Už od střední školy mě velmi bavilo účetnictví. Líbila se mi práce s čísly, mám ráda, když mají věci svůj řád. Když vše sedí nejen na koruny, ale i na haléře. Po maturitě na obchodní akademii jsem začala pracovat u malé účetní firmy a zůstala tam po celou dobu studia na VŠE.
Mezinárodní vztahy mě ale nakonec nijak zvlášť nechytly a chtěla jsem se k účetnictví vrátit. Ne ale do malé firmy nebo do nějaké režijní účtárny. Chtěla jsem víc. Chtěla jsem se rozvíjet, něco dokázat, dělat různorodou práci, pracovat přímo s klientem, třeba i zahraničním.
Mládí je sebevědomé
U přijímacího pohovoru v E-Consulting Czech jsem naprosto vyhořela. Samotnou mě to překvapilo. Myslela jsem si, že účetnictví umím, u bývalého zaměstnavatele jsem zaúčtovala kde co. Tady jsem ale narazila. Přesto mi dal pan Pristach šanci. S tím, že nastoupím na tu nejnižší pozici účetní asistent, za nejnižší finance, a záleží jen na mě, co bude dál. Riskla jsem to a nastoupila. Věděla jsem, že na mě bude velký tlak po odborné stránce. Že se budu muset hodně učit, abych mohla zůstat nebo dokonce někam postoupit.
Dali mi šanci, a naštěstí to bylo dobře pro obě strany.
Ďábel nosí Pradu
Začátky byly krušné. Hlavně kvůli tomu, že jsem toho opravdu moc neznala. A taky jsem měla nadřízenou (už tu nepracuje), která mi nic neulehčovala. Nechala mě v tom doslova vykoupat. Nechala mě, abych si všechno našla, všechno zařídila, zorganizovala. Neusnadňovala mi to i tím, že se v kanceláři příliš nevyskytovala, mobilní telefony často nebrala, naopak mi posílala SMSky typu: „Volal mi tenhle klient, zavolejte mu a zařiďte, co potřebuje.“ Vydržela jsem to a díky tomu se naučila mnohé. Musela jsem. Nakonec jsme spolu vycházely dobře. Zjistila, že něco dokážu, že jí nepodkopávám, že se na mě a mou práci může spolehnout. Naopak mi bylo líto, když odcházela. Ke konci jsme se respektovaly. Jsem jí teď paradoxně vděčná za to, co jsem tady dokázala.
Dítě není nemoc
Do E-Consulting Czech jsem tedy nastoupila v srpnu 2007. Velmi dlouho trvalo, než jsem vstřebala všechny vědomosti. Bylo toho strašně moc. Účetním juniorem jsem se stala až po zhruba roce a půl. Ale potom to začalo jít rychle. Za dalšího půl roku už jsem se stala účetním seniorem a v té pozici jsem pak odcházela na mateřskou.
Trochu jsem se bála. Od kamarádek i z médií mě strašily příběhy žen, kterým bylo místo zrušeno, které byly nahrazeny perspektivnějšími v obavě, že budou stejně pořád doma. Ale pan ředitel Pristach říká – dítě není nemoc. Přístupem firmy celkově i jednotlivých kolegů jsem byla velmi dojatá.
Nyní mám ročního syna a pracuji na úvazek 8 hodin týdně. Docházím po dvou dnech na 4 hodiny, a protože je syn zatím velmi malý, tak mi to bohatě stačí.
Potřeba, abych znovu nastoupila, vznikla zhruba ve stejném čase na obou stranách. Já o tom začala lehce uvažovat a i ve firmě vznikla situace, kdy bych tam byla opět přínosem. Bylo to velké rozhodování. Že přijdu o chvíle se synem, jestli to bude zvládat, jestli mu tím neuškodím, jestli je to správně takhle brzo.
Zvládá to. Hlídá ho moje maminka. Ta mě k přijetí nabídky návratu do práce skoro nutila. E-Consulting Czech mi dokonce poskytuje finance na polovinu hodnoty hlídání. Samotnou mě překvapilo, že přišel právě tenhle druh nabídky. Vyrazili mi dech a nezbývalo než nastoupit. Syna sice hlídá babička, která samozřejmě nic nechce, ale já si myslím, že je správné, aby za to něco dostala.
Minimální úvazek výhodný pro obě strany
Pracovní dobu si v rámci svého úvazku dohaduji podle potřeb klientů. Jak si to zorganizuji, tak to je – mám 5 klientů a o ty se kompletně starám. Když například v období uzávěrek nestíhám, mohu navíc poprosit o pomoc kolegy, abych svůj úvazek nepřekračovala na úkor syna. Zatím vlastně ani nechci pracovat víc, nechci syna ochudit o svou přítomnost. Na druhou stranu práce musí být hotová, výjimečně si ji tedy vezmu i domů. Mám vzdálené připojení do práce i ke klientům.
Pestré, samostatné, odpovědné
V téhle práci se nenudím. Pořád se něco děje. Práce je různorodá – v kanceláři, u klienta, v různých typech firem, s různým typem lidí. Pracuji se zahraničními klienty a využívám angličtinu. Pracuji s daněmi, se zákony, hledám pro klienta optimální řešení.
Hodně mi vyhovuje, že E-Consulting Czech poskytuje službu takzvané SHARE Accounting . To je zvláštní druh zpracování účetnictví, kdy si klient doklady pořídí do účetního SW sám svými silami (např. asistentka), a my dodáváme tu odbornou stránku věci. Vše kontrolujeme, zpracováváme veškerá přiznání, zaúčtujeme obtížnější věci a máme za vše zodpovědnost. Účetnictví zůstává u klienta, on má neustálý přehled, má k dispozici veškeré své doklady, přehled o aktivech i pasivech, šetří náklady. S těmito klienty, zvlášť pokud spolupracujeme dlouhodobě, získáváme často až téměř osobní vztah. Mám takovou práci ráda, mám šanci poznat kulturu více firem, různé typy podnikání, které přinášejí odlišná specifika účetnictví. To mě moc baví.
Docházíme jednou nebo dvakrát za měsíc, máme na starosti i samotný účetní SW, jeho nastavování na klientovy potřeby, aktualizace, řešení problémů ve spolupráci s IT oddělením. To jsem se musela vše naučit. Připojit notebook do sítě u klienta, nainstalovat tiskárny, co dělat, když něco nefunguje.
Co dál
V seniorské pozici mě znovu čeká spousta učení. Už to není jen o odbornosti a účetnictví. Senior má na starosti i tým lidí, zaškolování, organizování práce. Do manažerské pozice jsem ještě tolik nepronikla. Zatím netuším, na kolik to bude moje parketa, ale ještě mám čas. Dokud je syn malý, jsem takhle velmi spokojená a jsem moc ráda, že to vyhovuje i firmě a práci na zkrácený úvazek mi umožnila.
Jsem v E-Consulting Czech první úvazkář na mateřské. Průkopník. A jsem ráda, že to jde. Díky.
V lednu 2014 mám druhého syna a hlídá ho opět babička, první dítě je ve školce a já zpět v práci. Hurá!
Na manažerské pozici
Je únor 2017 – starší syn je již školou povinný a mladší ve školce. Již dva roky pracuji v E-C na plný úvazek a dokonce již i na managerské pozici. Stala jsem se manažerem účetního střediska. Mám nyní pod sebou 10 lidí. A pronikám do oblastí, o kterých se mi v životě nezdálo a ani jsem si nepředstavovala, že je budu dělat. Nicméně mě to baví a lidi pode mnou také. Jsem spokojená, i když stále se učím novým věcem, teď více v oblasti HR a řízení lidí, obchodu, marketingu. Každý den mi přináší něco nového, což je někdy hukot, ale nevzdávám se a snažím se na sobě pracovat, abych byla lepší a lepší.
Gabriela Karásková
Accounting Manager